Pietari on siltojen kaupunki. Kaupungin nostosiltojen avaaminen ja sulkeminen on upea spektaakkeli, erityisesti valkeiden öiden aikaan. Tässä artikkelissa selitän, kuinka järjestää vierailu Pietarin silloille, sekä nostosilloille että jalankulkusilloille: aikataulut, yöristeilyt, suositukset jne.

Pietari valkeat yöt suljettu silta

1. Pietari, siltojen, jokien ja kanavien kaupunki

Pohjolan Venetsiaksi kutsuttu Pietari erottuu saariensa, kanaviensa ja siltojensa ansiosta, jotka ylittävät Neva-joen sen sivujokineen ja haaroineen. Vain muutamat niistä ovat nostosiltoja käytännön navigointivaatimusten vuoksi.

Luvut ovat vaikuttavia: kaupungin rajojen sisällä on 342 siltaa, Kronstadtissa 5, Tsarskoje Selossa 54, Peterhofissa 51, Pavlovskissa 16 ja Oranienbaumissa 7.

Näiden siltojen kokonaispituus, jos ne yhdistettäisiin, olisi noin 16 kilometriä.

Monet niistä ovat todellisia taideteoksia. Joidenkin avaaminen aamunkoitteessa tekee niistä vielä vaikuttavampia.

Jokaisella sillalla on omat koristeelliset motiivinsa ja taiteelliset yksityiskohtansa, samoin kuin omat toimintonsa, historiansa ja legendansa.

Tässä artikkelissa kerron sinulle kaiken Pietarin nostosilloista, sekä niiden avaamisaikatauluista ja suosituksista niiden katseluun. Kerron myös, mitkä jalankulkusillat sinun ei kannata jättää väliin.

2. Nostosillat Neva-joen yli

Pietarin nostosillat ovat luultavasti kaikkein näyttävimpiä, niin paljon, että niiden avaamisesta aamunkoitteessa on tullut todellinen turistinähtävyys kaupungissa, ja monet yöristeilyt purjehtivat Neva-joella saadakseen läheltä katsauksen niiden avautumiseen.

2.1. Miksi jotkut Pietarin sillat avautuvat Neva-joen yli?

Monet ihmiset luulevat, että nostosillat avautuvat turisteille. Mutta totuus on, että Pietarin sillat avautuvat yöllä antaakseen tietä suurille tonnistolaivoille, jotka tulevat Volgalta kohti Suomenlahtea ja Itämerta (tai laivoille, jotka tekevät päinvastaisen matkan).

Neva-joki on siis viimeinen osa Volga-Baltian kanavaa, joka rakennettiin Neuvostoliiton aikana jokilaivojen kulkua varten Venäjän sisäosista Euroopan satamiin.

Muista, että Volga on purjehduskelpoinen suurimmaksi osaksi sen reittiä, johtuen valtavasta insinöörityöstä, joka tehtiin sen kunnostamiseksi Neuvostoliiton aikana. Sarja kanavia yhdistää joen Itämereen, Azovinmereen, Mustaanmereen ja Moskovaan. On jopa jokiristeilyjä, jotka tekevät matkan Moskovasta Pietariin.

Vaikka nostosillat avautuvat yöllä, muun ajan päivästä ne pysyvät suljettuina, jotta autot, junat, raitiovaunut, pyöräilijät ja jalankulkijat voivat kulkea. Lyhyesti sanottuna, sillat nostetaan yöllä, jotta ne häiritsisivät mahdollisimman vähän autoliikennettä, joka on hyvin vilkasta päivällä.

Laiva kulkee Pietarin nostosiltojen läpi

2.2. Pietarin nostosiltojen avaamisaikataulu

Jos lähdet ulos yöllä kaupungissa, on tärkeää tietää siltojen avaamisaikataulu, koska saatat löytää yhden näistä silloista avoinna etkä pysty ylittämään sitä. Siinä tapauksessa sinun on etsittävä vaihtoehtoisia reittejä muilta silloilta, jotka ovat vielä auki.

Siltojen avaamisaikataulujen selvittämiseksi on parasta tarkistaa Mostotrestin verkkosivusto, hallituksen virasto, joka hallinnoi kaupungin siltojen ja muiden julkisten infrastruktuurien, kuten tunneleiden tai jalankulkusiltojen, ylläpitoa.

Mostotrestin sivustolla voit nähdä siltojen avaamis- ja sulkemisaikataulut. Pääset vain tämän verkkosivuston pääsivulle nähdäksesi siltojen aikataulut yksi kerrallaan joka päivä. Esimerkiksi tässä kuvakaappauksessa näet Palatsisillan avaamisaikataulun:

Palatsisillan aukioloajat

Avaamisaikatauluista on tärkeää pitää mielessä seuraavat asiat:

  • Vaikka jotkut sillat avautuvat ja sulkeutuvat vain kerran yössä (esimerkiksi 1:20-4:50), toiset sillat (kuten Palatsisilta) avautuvat ja sulkeutuvat kahdesti yön aikana, joten ensimmäisen avaamisen jälkeen (esimerkiksi 1:10), on sulkeminen (2:50) autojen päästämiseksi sillan yli, ja sitten on toinen avaaminen (3:10) ja sulkeminen (4:55).
  • Koska sillat avataan laivojen kulkua varten, jotkut sillat saattavat sulkeutua odotettua aikaisemmin, jos viimeinen laiva on jo kulkenut. Samasta syystä voi myös olla, ettei toista avaamista tapahdu.
  • On päiviä, jolloin sillat eivät avaudu. Esimerkiksi kirjoitan tätä artikkelia 1. toukokuuta, ja kuten näet yllä olevassa kuvakaappauksessa, sillat eivät avaudu, koska on yleinen vapaapäivä eikä laivoja kulje. Tämä voi tapahtua myös muina tärkeinä päivinä, kuten Pietarin päivänä (27. toukokuuta) tai Scarlet Sails -festivaalin yönä.
  • Koska Neva-joki on jäässä talvella, laivat purjehtivat vain huhtikuun lopusta marraskuuhun.
  • Pietarissa on 12 nostosiltaa; kuitenkin vain 9 niistä avautuu säännöllisesti, kun taas loput kolme avautuvat vain pyynnöstä.

Tässä linkissä on myös taulukko siltojen avaamisajoista (venäjäksi): https://mostotrest-spb.ru/razvodka-mostov.

Matkapuhelinsovellus on saatavilla sekä Androidille että iPhonelle ajankohtaisilla tiedoilla siltojen avaamisesta.

Matkapuhelinsovellus Pietarin siltojen avaamisajoista
Matkapuhelinsovellus Pietarin siltojen avaamisajoista 2

Joka tapauksessa, tässä ovat Pietarin nostosiltojen avaamisajat:

Päivitetyt Pietarin nostosiltojen aikataulut

2.3. Kuinka nähdä nostosiltojen avautuminen läheltä?

Voin vakuuttaa, että kannattaa mennä nukkumaan hieman tavallista myöhemmin nauttiakseen upeasta spektaakkelista, kun kaupungin siltojen portit avautuvat.

Vaikka sillat yleensä avautuvat suunnilleen huhtikuusta marraskuuhun, niiden taianomaisesta tunnelmasta täydellisessä harmoniassa valkeiden öiden kanssa voi nauttia vain toukokuun lopusta heinäkuun ensimmäiseen puoliskoon.

Voit nähdä kaupungin kahden pääsillan avautumisen kahdella tavalla: jalkaisin tai yöristeilyllä.

Kokemuksen maksimoimiseksi on tärkeää ottaa mukaan lämpimiä vaatteita (vaikka olisi kesä) sekä hieman ruokaa ja juomaa varmuuden vuoksi. Sinun on myös oltava varovainen piraattitaksien kanssa, jotka tarjoavat palvelujaan siltojen avaamisen jälkeen ja saattavat veloittaa kohtuuttomia hintoja. Varo myös taskuvarkaita, erityisesti ruuhkaisissa paikoissa.

Jalkaisin

Kaksi keskeisintä ja suosituinta nostosiltaa ovat Palatsisilta (Dvortsoviy Most) ja Kolminaisuuden silta (Troitsky Most).

Suurin osa vierailijoista kerääntyy Palatsin rantakadulle (Dvortsovaya Embankment) tai Amiraliteetin rantakadulle (Admiralteyskaya Embankment) nähdäkseen Palatsisillan nostamisen läheltä klo 1:10. Tämän sillan avaamisen jälkeen monet ihmiset juoksevat nopeasti nähdäkseen Kolminaisuuden sillan avautumisen läheltä (klo 1:20), vaikka useimmat eivät pääse sinne, koska etäisyys sillalta toiselle on yli 1 kilometri.

Parempi vaihtoehto väkijoukkojen välttämiseksi on nähdä kahden sillan avautuminen paikasta, joka on yhtä kaukana molemmista (noin Palatsin rantakatu 28).

Risteilyllä

Mutta jos haluat nähdä näiden kahden sillan avautumisen hyvin läheltä, paras ja mukavin vaihtoehto on tehdä se yöristeilyllä.

Lisäksi laivaristeilyllä on erittäin mukavaa nähdä kaupungin monumenttien ja katedraalien yövalot: Pietari-Paavalin linnoitus, Eremitaasi tai Mihailovskin linna, joita ympäröivät kanavat.

Yöristeily kaupungin siltojen nostamisen näkemiseksi voi maksaa noin 800 ruplaa. Tässä on joitakin risteilyjä, jotka voit varata suoraan seuraavista linkeistä:

Pietari - Nostosiltojen yöristeily

2.4. Mitkä ovat Pietarin nostosillat?

Pietarissa on 13 liikkuvaa siltaa. Alla kerron sinulle 9:stä, jotka avautuvat säännöllisesti, vaikka kaksi siltaa, jotka erottuvat kaikista, ovat jo mainitut: Palatsisilta ja Kolminaisuuden silta.

Tässä kartassa näkyy 9 nostosillan sijainti, jotka avautuvat säännöllisesti:

Palatsisilta

Erittäin keskeinen ja kuuluisa silta, jonka kautta pääsee Vasilinsaarelle, hyvin lähellä Pyhän Iisakin katedraalia ja Eremitaasia. Sillä on paljon liikennettä, mutta sen upeat näkymät ympäröiville alueille korvaavat tämän enemmän kuin hyvin.

250 metriä pitkä, se on peräisin vuodelta 1916 ja on nähnyt kunnostuksia ja tärkeitä lisäyksiä, viimeisin vuonna 1977. Se on väistämätön paikka, joka on ylitettävä, jotta pääsee kaupungin tärkeimpiin nähtävyyksiin.

Sen kaksi siipeä nousevat 45º kulmassa, päästäen läpi kauppalaivaston, taustalla näkyy Pietari-Paavalin katedraali. Teknologisesti sen avaaminen on yksi täydellisimmistä.

Palatsisilta - Pietari

Kolminaisuuden silta

Ranskalaisten rakentama vuosina 1897-1903 Nikolai II:n aikana, se on symboli Venäjän ja Ranskan välisestä sotilaallisesta liitosta tuona aikana. Alkuperäinen tarkoitus oli, että sen rakentaisi kuuluisa Gustave Eiffel (kyllä, se joka rakensi kuuluisan Pariisin tornin), joka voitti kilpailun tätä tarkoitusta varten, mutta lopulta hänen suunnitelmaansa ei toteutettu.

Sen vihkimisvuosi, 1903, osui kaupungin 200-vuotisjuhlaan. Se kunnostettiin vuosina 1965-1967.

Se on leveä ja todella pitkä silta, 582 metriä, johon on lisätty koristeellisia elementtejä Art Nouveau -tyyliin. Pietari-Paavalin linnoitus on hyvin lähellä.

Kolminaisuuden silta - Pietari

Ilmoituksen tai Blagoveshchenskiy-silta

Pietarin ensimmäinen suuri pysyvä silta Neva-joen yli (ei kanavan yli). Se on peräisin vuodelta 1850 ja erottuu koristeellisesta taotusta rautatyöstään.

Mielenkiintoisena yksityiskohtana on syytä huomata, että siitä tuli Euroopan pisin silta.

Se yhdistää Vasilinsaari ja kaupungin keskustan. Se on 24 metriä leveä ja 331 metriä pitkä, kohdassa, jossa Neva on 280 metriä leveä.

Blagoveshchenskiy-silta - Pietari

Valimo tai Liteiny-silta

Se sijaitsee lähellä Pietari-Paavalin linnoitusta ja Eremitaasia. Se on 396 metriä pitkä ja 34 leveä ja sijaitsee Neva-joen syvimmässä kohdassa, kun se ylittää Pietarin.

Valmistunut vuonna 1879, se rakennettiin uudelleen vuonna 1967 ja laajennettiin kuuden kaistan liikenteen mahdollistamiseksi. Hyötysilta, joka ei kerskaile koristeilla.

Valimon silta - Pietari

Pörssi (tai Birzhevoy) -silta

Se rakennettiin vuosina 1957-1960. Sen nimi tulee Pörssitalosta, joka on hyvin lähellä. Se on myös hyvin lähellä eläintarhaa ja Pietari-Paavalin linnoitusta.

Täällä erottuu vahvistettu betoni useilla pylväillä, mutta on myös mielenkiintoisia koristeita, kuten valuraudasta tehdyt kaiteet, jotka sisältävät merellisiä motiiveja.

Pörssisilta - Pietari

Tuchkov-silta

Yhdistää Petrogradskyn ja Vasileostrovskyn alueet. Alun perin se oli puusilta vuonna 1758. Se ei ole koristeellinen silta, ja nykyinen rakennettiin vuosina 1962-1965. Kuitenkin sen avaaminen on myös näkemisen arvoinen.

Tuchkov-silta - Pietari

Bolsheokhtinsky-silta

Kaukana kaupungin keskustasta Smolnyn alueella ja avattu vuonna 1911, sillä on kaksi suurta kaarevaa rautarakennetta. Se erottuu ulkoisesta arkkitehtuuristaan ja kauniista majakan muotoisista normannitornistaan.

Sen nostomekanismi mahdollistaa keskiosan, joka on 14 metriä, avautumisen vain puolessa minuutissa.

Bolsheokhtinsky-silta - Pietari

Volodarsky-silta

Tämä silta rakennettiin 1930-luvun alussa ja se ei ole keskeinen, sillä se sijaitsee kaupungin lounaisosassa.

Se on melko pitkä, noin 325 metriä. Nostolaite ulottuu 43 metriin. Hyvin toimiva, se auttaa purkamaan kaupunkiliikennettä.

Volodarsky-silta - Pietari

Aleksanteri Nevskin silta

Se sijaitsee Aleksanteri Nevskin luostarin vieressä. Se ei myöskään ole keskeinen ja valmistui vuonna 1965.

Erittäin toimiva suunnittelu, eikä se ole huomionarvoinen, paitsi sen pituus 906 metriä, joka vuoteen 2004 asti teki siitä kaupungin pisimmän sillan. Sen ohitti Suuri Obukhovsky-silta.

Se mahdollistaa kuuden kaistan liikenteen ja siinä on kaunis valaistus.

Aleksanteri Nevskin silta - Pietari

3. Sillat (ei-nostosillat) kanavien ja sivujokien yli

Pietari erottuu myös lukuisista kanavista ja sivujoista, jotka ylittävät sen, ja lukuisista pienemmistä silloista, joista osa sallii ajoneuvoliikenteen, kun taas toiset ovat jalankulkusiltoja. Jotkut näistä silloista ovat aitoja taideteoksia, joita ei kannata jättää väliin.

Näitä siltoja voi vierailla kävelykierroksella tai, vielä parempi, niitä voi nähdä läheltä yhdellä monista risteilyistä, jotka purjehtivat kaupungin kanavilla:

Ole varovainen näillä risteilyillä, koska joillakin silloilla sinun on pidettävä pääsi alhaalla:

Vene kulkee Eremitaasin sillan alta
Varo päätäsi Pietarin silloilla

Seuraavaksi olen valinnut 4 siltaa, joita ei kannata jättää väliin, vaikka vierailusi aikana kaupungissa ylität monia muita siltoja. Tässä linkissä on luettelo kaikista silloista kuvineen: https://mostotrest-spb.ru/bridge-type/peshehodnye-mosty

Tässä kartassa näet näiden 4 sillan sijainnin:

3.1. Jalankulkusillat Griboyedov-kanavan yli

Pankkisilta

Tämä on ihastuttava pieni jalankulkusilta Griboyedov-kanavan yli, joka sijaitsee Kazanin katedraalin takana ja hyvin lähellä Nevsky Avenueta. Rakennettu vuosina 1825-1826.

Se on koristeltu silmiinpistävillä ja erittäin alkuperäisillä gryfoneilla (mytologisilla olennoilla), joilla on kultaiset siivet, mikä on tehnyt siitä kuuluisan. Pavel Sokolovin työ, niitä on kaksi kummallakin puolella siltaa. Niiden yläosa on kotka ja alaosa leijona. Se on arkkitehtoninen helmi.

Pankkisilta - Pietari

Neljän leijonan silta

Pietarin turismin keskipiste, joka sijaitsee myös Griboedov-kanavan yli. Se on pieni jalankulkusilta kuten edellinen, joten älä sekoita niitä. Gryfonien sijasta löydät leijonia, myös samalta luojalta, P. Solokovilta. Se rakennettiin vuonna 1826.

Kuten Pankkisilta, se on erittäin suosittu ja arvostettu valokuvien ottopaikka.

Neljän leijonan silta - Pietari

3.2. Sillat Fontanka-joen yli

Anichkov-silta

Tämä silta ylittää Fontanka-joen Nevsky Avenuen varrella, joka on yksi kaupungin pääväylistä. Se sallii autojen ja jalankulkijoiden kulun.

Se sisältää neljä uskomatonta hevospatsasta, joita ihminen kesyttää, ja jotka asennettiin sillalle vuonna 1851. Nämä olivat Pyotr Klodtin työtä, joka myös veisti Nikolai I:n ratsastajapatsaan Pyhän Iisakin aukiolla ja uskomattoman nelivaljakon Bolshoi-teatterin portiikin yläpuolella Moskovassa.

Toisessa maailmansodassa sen neljä patsasta haudattiin maahan Anichkovin palatsin viereen suojatakseen niitä saksalaisilta pommituksilta.

Anichkov-silta - Pietari

Lomonosovin silta

Ei kaukana Anichkovin sillasta. Alkuperäinen silta rakennettiin vuosina 1785-1787. Se on silta, jossa on doorilaistyylisiä torneja tai rustiikkisia paviljonkeja, jotka olivat tyypillisiä kaupungissa 1700-luvulla. Se sallii myös autojen ja jalankulkijoiden kulun.

Alun perin nimeltään Tchernyshovin silta, vuonna 1948 se nimettiin uudelleen Mihail Lomonosovin sillaksi, ensimmäisen venäläisen yliopiston perustajan mukaan vuonna 1755, Moskovan valtionyliopisto, joka nykyään kantaa hänen nimeään.

Lomonosovin silta - Pietari

Kuten olet nähnyt tässä artikkelissa, jos vierailet Pietarissa, sinun on nähtävä sen nostosillat ja kauniit jalankulkusillat kanavien yli läheltä.

Jos olet löytänyt tämän artikkelin hyödylliseksi, voit auttaa minua jakamalla sen Facebookissa tai Twitterissä. Kiitos paljon lukemisesta

Saatat myös olla kiinnostunut lukemaan